On the couch bij modeontwerpster Catherine Talpe!

Een hele speciale On the couch vandaag want ik mag op bezoek bij niemand minder dan Catherine Talpe, het creatieve brein achter de collecties van Who’s That Girl en Wow To Go. Talpe, zeg je? Nee, geen zus van Louis (alias mega Toby) maar minstens even straf. Een super toffe vrouw die volop geniet van het leven en vooral bezig is met dat wat ze het allerliefste doet. Ontwerpen. 

 

Ik ben zo blij om eens een kijkje te mogen nemen achter de schermen van een Belgisch modelabel. Het atelier in het statige herenhuis aan de Frankrijklei in Antwerpen voldoet meteen aan mijn verwachtingen. Hoge plafonds, krakende parketvloer, overal stoffen, schetsen en foto’s aan de muur, … echt een plaats waar creativiteit in de lucht hangt.

Who’s that girl?

Na haar studies in het Kunst Secundair Onderwijs, komt Catherine terecht op de modeacademie van Antwerpen. Ze voelt zich niet helemaal thuis tussen de ontwerpers die dromen van eigen labels en catwalks in Milaan en Parijs. Haar eigen ontwerpen zijn veel commerciëler en op een dag trekt ze met haar map vol tekeningen naar P & C. Waar ze meteen aangenomen wordt om net als haar Nederlandse collega’s ook in België een styling afdeling op te richten. Later groeit ze door als inkoper en reist de wereld rond op zoek naar de mooiste stoffen en materialen.

Na 6 jaar gaat ze aan de slag als inkoper voor andere grote merken en ketens als Kipling, I AM, Superconfex en JBC. Uiteindelijk wordt ze door vroegere contacten uit de textielwereld gevraagd om te ontwerpen voor WTG. Waar ze nu dus al 15 jaar met veel plezier werkt.

WTG Fashion

Het begint allemaal als klein label. Ze richt zich op een niche publiek en doet volledig haar eigen ding. De vrolijke kleuren en prints van Who’s That Girl worden al snel opgevangen door o.a. Britt Van Marsenille, toen bekend als Ketnet wrapper. Britt is zo’n grote fan van de kledij dat ze vraagt aan Catherine om haar het vak te leren. Een aantal jaren ontwerpt ze mee de collecties. Ook al is ze ondertussen terug gekeerd naar de media, Britt draagt WTG nog steeds in haar hart. Vandaar dat ze misschien in de nabije toekomst nog eens een capsule collectie gaat ontwerpen.

Na Who’s That Girl komt er later Wow To Go. Iets rustiger en minder alternatief  maar nog steeds kleurrijk en met veel aandacht voor draagcomfort. Naast de typische tricot komen er ook meer en meer geweven stoffen in de collectie. Ik krijg van Catherine alvast een sneakpeak in de zomercollectie  2019 waar nu ook heel wat linnen stoffen inzitten. Mooi!

Voor échte vrouwen!

Draagcomfort is inderdaad één van de belangrijkste kenmerken van beide collecties. Catherine ontwerpt, zoals ze zelf zegt, voor echte vrouwen. Jurken kunnen gemakkelijk een maatje verspringen tussen schouders en heupen. Zo wordt het eventuele kilootje meer op de heupen goed gesoigneerd, ha! De Who’s That Girl vrouw houdt van een tikkeltje retro en staat met beide voeten op de grond. Ze weet wat ze wil en beschikt over een gezonde dosis humor. Voor haar geen chique sportwagen maar veel liever een bakfiets!

Voor hun reclamecampagnes werken ze dan ook niet met “echte” modellen maar worden er meisjes en vrouwen met een toffe uitstraling van de straat geplukt. Hoe cool is dat?

Love the job!

Als ik Catherine vraag wat ze het allerleukste vindt aan haar job, twijfelt ze geen seconde. Ongetwijfeld is dat stoffen ontwerpen. Ze vertrekt vanuit een random ideetje, een mooie vorm of alledaagse dingen die ze tegenkomt. Daar gaat ze dan volledig in op en zo ontstaan de prachtige en originele prints die naast de vrolijke kleurtjes zo typisch zijn voor haar collecties.

Dankjewel Catherine voor de toffe babbel!

 

 

 

 

 

 

 

 

You May Also Like

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>